Pappa slipper betala sonens skulder

Mannen, som gått i borgen för sin son när denne skrev på ett hyreskontrakt, slipper nu betala nästan 29 000 kronor för de skador som sonen orsakat, efter hjälp från Hyresgästföreningen.

– Det som många inte känner till, inklusive hyresvärden i detta fall, är att ett borgensåtagande gällande en hyreslägenhet preskriberas efter tre år om den inte förnyas på något sätt, till exempel genom att hyresvärden skickar ut en påminnelse om borgensförbindelsen innan de tre åren har gått, säger Lena Andersson, ärendehandläggare från Hyresgästföreningen.

För att sonen skulle få ett hyreskontrakt krävde hyresvärden en borgensman. Hans pappa skrev då på en borgensförbindelse, där han åtog sig att betala i sonens ställe om han inte skulle betala.

Efter flera års tid vände sig sedan hyresvärden från Kalmar län till mannen, eftersom hans son hade hyresskulder och hade orsakat skador på lägenheten och inte kunde betala för dem.

Efter att ha fått en faktura på nästan 29 000 kronor från sonens hyresvärd vände sig mannen till Hyresgästföreningen för att få hjälp. Mannen blev upplyst om att borgensförbindelsen faktiskt hade gått ut och att hyresvärden därför inte hade någon möjlighet att kräva att han betalade sonens skuld.

Mannen berättade om detta för sonens hyresvärd, som dock ändå vägrade att dra tillbaka sitt krav.

Lena Andersson hade sedan diskussioner med hyresvärden och förklarade att de inte skulle kunna kräva betalning för detta från mannen, eftersom lagen är tydlig med vad som gäller här. Hyresvärden drog tillbaka kravet och detta gjorde så klart mannen väldigt glad, berättar Lena Andersson.

– Våra medlemmar kontaktar oss i väldigt olika typer av ärenden. Vissa kluriga frågor, som denna, ställer höga krav på personalen som måste hålla sig informerade och vara pålästa. Det är samtidigt stimulerande och intressant, eftersom man alltid lär sig nya saker, säger Zeljko Kranjec, juridikchef på Hyresgästföreningen Sydost.