Nu får barnen i Slite en ny lekplats att leka i

Den lokala hyresgästföreningen i Slite, som ligger ungefär tre mil norr om Visby, har länge arbetat för att få en lekplats till ett bostadsområde i Slite där det bor många barn och nu har de lyckats.

Bostäderna i området består av radhus och det bor många barnfamiljer där. Tidigare fanns en lekplats i anslutning till ett dagis, men efter att dagiset stängdes togs lekplatsen bort. I flera år har området helt saknat lekplats, men nu har hyresvärden Gotlandshem meddelat att de kommer bygga en ny lekplats.

Hyresgästföreningen i Slite ordnade ett lekplatsmöte med en representant från Gotlandshem och bjöd in de boende, för att alla skulle få chansen att lämna förslag och synpunkter. Föreningen beskriver mötet som mycket lyckat, det kom många familjer och barn och många lämnade in sina önskemål om hur lekplatsen ska se ut.

Gotlandshem ska nu titta igenom förslagen som de boende har lämnat och sedan skissa på hur lekplatsen ska se ut. Lekplatsen kommer att vara färdig till sommaren.

- Jätteroligt att vi äntligen får detta gjort, säger Lena Hallin, ledamot och lokalansvarig i Hyresgästföreningen i Slite.