När hyresgästerna är experterna

Hyresgästföreningens styrelse bestämde sig för att hårdsatsa på att få in människor som vill engagera sig i förhandlingsarbetet i kommunen. Resultatet blev över förväntan, när 14 personer kunde registreras som förhandlingsdelagater.

— Det är ju fantastiskt att få in 14 personer i förhandlingsarbetet, säger Christer Bergqvist i föreningsstyrelsen i Kalmar.

Han förklarar hur man gick till väga för att lyckas:

— Vi skickade e-post till alla medlemmar där vi förklarade vad en förhandlingsdelegat gör, vad uppdraget går ut på, vilken utbildning man får och hur ersättning utgår för resor och förlorad arbetsförtjänst.

Informationen var uppenbarligen god eftersom gensvaret blev stort.
— Vi hade hoppats på kanske fem till sex personer men det blev mer än det dubbla, säger Christer Bergqvist och får bekräftande och nöjda nickningar från föreningens ordförande Alice Saksenvik. Efter visat intresse ringde styrelsen upp alla intresserade och bjöd in till en introduktionsträff.

Därefter har hälften fått en inledande utbildning och resterande hälft ska få sin snarast. Tillskottet innebär att fler boende blir representerade av folk som faktiskt vet hur det är att bo just där man bor. Det är trots allt det förhandlingsdelegaterna ska vara experter på. Är du också intresserad av att bli förhandlingsdelegat eller att på annat sätt engagera dig, kan du höra av dig till vår gruppchef i Blekinge län, Mats Seglarvik. Han lotsar dig rätt utifrån dina önskemål. Honom når du på telefon: 010-459 21 54.