När det är roligt att städa

Städdag med barnen en gång i veckan och sedan en belöning. Stålhagsgården gör allt för att hjälpa hyresgästerna till en bättre utemiljö. — Vi pratar mycket om sophantering, att göra det till något roligt är ju ännu bättre, säger Camilla Åkesson, verksamhetsansvarig på Stålhagsgården i bostadsområdet Stålhagen i Hultsfred.

Stålhagen i Hultsfred är ett omdiskuterat bostadsområde där det under en lång tid varit problem med sophanteringen. Hultsfreds bostäder är själva medvetna om problemet och jobbar ständigt med det.
— Vi har satt in extra resurser, säger Nicke Wainebro, VD på Hultsfreds bostäder.

På området finns Stålhagsgården. Det är en verksamhet där Camilla Åkesson och fritidsassistenten Lena Daxberg lägger ned sina själar i. Hit välkomnas nyanlända kvinnor och barn för att umgås och under tiden lära sig svenska och hur samhället fungerar.
— Vi går på olika utställningar i kommunen, lagar mat tillsammans och ibland gör vi något så enkelt som att gå och handla, säger Lena.
— Problemet med att många kastar skräp i närområdet är välkänt och något vi pratar ofta om i vår grupp, fortsätter hon.

Vid ett tillfälle i september var Hyresgästföreningen i området med projektet Bamse. Projektet är en satsning där barn i olika bostadsområden ska få upp ögonen för hur viktigt det är med sopsortering. På plats får man samla lite skräp i en påse för att sedan tilldelas en belöning av en tidning med Bamse.

Under besöket i Hultsfred är barnen i bostadsområdet många att hjälpas åt och säckarna blir snabbt fyllda av skräp. Idén kommer då plötsligt om att Stålhagsgården ska jobba vidare med konceptet.
— Vi samlar barnen en gång i veckan, plockar skräp och ordnar sedan en liten belöning till de som hjälper till, säger Lena Daxberg.