Marknadshyror ger chockhöjda hyror

Nya siffror från undersökningsföretaget Ramböll visar att marknadshyror eller ”friare hyressättning” skulle leda till kraftiga hyreshöjningar i de flesta städer och bostadsområden. – För oss på Hyresgästföreningen är det ganska självklart att marknadshyror skulle leda till höjda hyror, särskilt när vi har en stor bostadsbrist, säger Björn Johansson, ordförande Hyresgästföreningen region Sydost.

Flera riksdagspartier går till val på att införa "friare hyressättning", eller marknadshyror.

– När politiker talar om "friare hyressättning" innebär det egentligen att det är hyresvärden som blir fri att bestämma hyran själv och inte att vi hyresgäster får någon mer frihet. Det enda hyresgästerna blir befriade från är rätten att kunna pröva skäligheten av sin hyra i domstol. Det är viktigt att hyresgästerna känner till detta, och att de också är medvetna om att det kan få stora konsekvenser för deras egen ekonomi, säger Björn Johansson.

Enligt dagens system ska hyresvärdar i regel förhandla hyrorna med Hyresgästföreningen. Hyran ska enligt dagens regler vara lika för lika lägenhet och den ska bygga på bruksvärdet, det vill säga den standard och kvalitet som finns i lägenheten, fastigheten och i området. Modellen bygger på att ge hyresgästerna trygghet och inflytande över sina hem och på att ge hyresvärdarna en stabil och säker inkomst från sina fastigheter.

Marknadshyror innebär att det är hyresvärden själv som sätter hyran, utan att behöva förhandla den med hyresgästerna. Hyresgästen får helt enkelt acceptera hyran eller flytta någon annanstans.

Företaget Ramböll har på Hyresgästföreningens uppdrag räknat på vad införandet av marknadshyror skulle innebära för hyresgästerna i Linköping, Jönköping, Kalmar och Karlskrona. Resultatet är tydligt; hyresnivåerna skulle enligt undersökningen öka mellan 12-29 procent, i genomsnitt. För en genomsnittslägenhet på 62 kvadratmeter och 2 rum och kök skulle det innebära en höjning med 450-1 550 kronor i månaden. Det är även rimligt att anta att det skulle bli samma effekter på flera orter.

– Vi vet av erfarenheter från andra länder och från Sveriges egen historia att marknadshyror inte löser problemet med bostadsbrist. Det enda som sker är att segregationen ökar, säger Björn Johansson.

Den slutliga rapporten från Ramböll kommer att släppas i slutet på september, då den kommer att publiceras i dess helhet.

Testa din hyra

Hyresgästföreningen tagit fram en webbplats där du som bor i någon av de undersökta städerna kan testa hur mycket din hyra skulle höjas om marknadshyror införs. . Du hittar webbplatsen marknadshyror.info här

Vill du också göra skillnad?