Lika viktig idag för att kunna påverka vårt boende

Kraften och engagemanget i Hyresgästföreningen är fantastiskt. Tillsammans är vi starka. Både nu och då. Det vittnar Hans Jonsson, ordförande i Nybro-Emmaboda hyresgästförening om.

Hans Jonsson, Nybro

Foto: Mia Karlsvärd

Varför är det fortfarande viktigt att Hyresgästföreningen finns?
Att förhandla om hyrorna är en del. Det finns mycket annat som också är viktigt resten av året. Att vi som hyresgäster får vara med och påverka vårt boende både inomhus och i den yttre miljön, säger Hans Jonsson.

Den första hyresgästföreningen bildades i Nynäshamn 1915. Missnöjda hyresgäster, hade fått nog och samlades till möte. De hade varken el eller vatten men desto mer råttor och annan ohyra. När hyresvärden vägrade göra något åt problemen beslöt de boende att gå samman och få till en förändring. Så startade Hyresgästföreningen. Drygt 100 år har nu gått sedan starten.

Finns det något som oroar dig?
–Det är mycket prat om marknadshyror. Det oroar mig. Då är risken att hyror höjs så pass mycket att många inte har råd att bo. Även att hyran i nybyggnation har skjutit i höjden är oroande. Här har vi i Hyresgästföreningen en jätteviktig roll för att påverka så att den svenska modellen kvarstår, säger Hans Jonsson.

Vad tycker du bör förändras?
–Nu när det är valår är det extra viktigt att bostadsfrågan höjs. Det skattesystem som finns nu är orättvist. Därför bör man införa ROT-avdrag även till hyresrätten. Då behöver inte hyrorna bli så höga, säger han.

Var det bättre förr?
–Allt förändras, men det är viktigt att vi tar lärdom av det förflutna. Hyresgästföreningen är lika viktig idag för att vi kunna påverka vårt boende.

Här förklarar vi, hyresreglering, marknadshyror och den svenska modellen.

Marknadshyror
Marknadshyror innebär att det är hyresvärden själv som sätter hyran. Hyresgästen får välja att acceptera hyran, eller att flytta från lägenheten. När man har marknadshyra är det marknaden som styr, alltså hur mycket folk är beredda att betala för just den lägenheten.
Hyresreglering
Hyresreglering innebär att hyrorna bestäms av staten. Hyresvärdarna har då inget att säga till om, utan det är staten som bestämmer hur höga hyrorna ska vara och med hur mycket de får höjas.
Den svenska modellen
Är det system för hyressättning vi har i dag. Det är en kompromiss mellan marknadshyror och hyresreglering. Den svenska modellen innebär att en hyresvärd själv kan sätta hyran, men att hyresgästen alltid har rätt att få sin hyra prövad, eller få hjälp med att förhandla sin hyra. Syftet med den svenska modellen är att skydda hyresgästen, som är den svagare parten jämfört med hyresvärden, och att samtidigt göra branschen attraktiv för hyresvärdarna.
Fakta: Hyresgästföreningen.