Lägenhet i Tranås blir fall för Hyresnämnden

En familj som hyr en lägenhet i Tranås blir nu företrädda av Hyresgästföreningen i Hyresnämnden, eftersom hyresvärden inte gått med på åtgärder.

Familjen kontaktade Hyresgästföreningen som höll med dem om att det fanns brister i lägenheten, till exempel var parkettgolvet väldigt slitet och repigt.

Trots att Hyresgästföreningen sedan hade åtskilliga kontakter med hyresvärden, hände ingenting.

Eftersom ingenting hände, vände sig Hyresgästföreningen och familjen till Hyresnämnden och lämnade in ett åtgärdsföreläggande för att med Hyresnämndens hjälp försöka få bristerna åtgärdade. Hyresnämnden har nu meddelat att de kommer att ta upp ärendet.

Jennifer Myrén och Alexandra Lind, som är de ärendehandläggare från Hyresgästföreningen som hjälpt familjen i fråga, tycker att det är beklämmande att man ska behöva gå så här långt. De menar att det är lite tråkigt att behöva gå till Hyresnämnden, eftersom det egentligen är bättre att komma fram till en gemensam lösning. De berättar att de dock under ett halvårs tid försökt få till en lösning och även en gemensam besiktning av familjens lägenhet, men att hyresvärden helt har vägrat och inte visat någon vilja att hitta en lösning.