Konst utvecklar mammor

Kulturen spränger hemmets gränser och kvinnor av alla åldrar och nationaliteter kan tillsammans utvecklas, samtidigt som samhället utvecklas. ”Världens mammor” är ett kreativt projekt som bland annat drivs av Hyresgästföreningen.

Foto: Alexandra de León

Projektet springer ur ett varningsrop från personal på barnavårdscentralen för några år sedan om att många mammor sitter hemma utan något att göra och utan information från samhället. Då togs initiativet att använda kulturen och kreativiteten för att få fler att känna sig delaktiga i samhället.

Då var alla välkomna men man tyckte sig märka att kvinnorna inte fick det utrymme och den utveckling som krävdes. I dag har Hyresgästföreningen klivit in i projektet som en drivande aktör och nu är det bara kvinnor som välkomnas. Deras kreativa ledare, konstnären Sira Jokinen Lisse, förklarar varför.

-Män tar så mycket plats. Det blir ett annat samtal med bara kvinnor och det är en förutsättning för projektet, säger hon.

Hon förklarar också vad projektet syftar till på lång sikt.

-Genom konsten kan vi bli fler som syns och hörs.

Sira är konstnären som står för entusiasmen och drivet. Eva Arud är verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen och hon beskrivs av Sira som:
-En möjliggörare.

Med den äran förstås, eftersom Eva har lyckats finansiera verksamheten med bidrag från Hyresgästföreningen regionalt och nationellt samt med stöd från Bostadsstiftelsen Platen som äger bostadsområden där projektet drivs.

Hana Ibrahim Abdallah har varit med sedan terminsstarten i år och hon är mycket positiv till initiativet.

-Jätteskönt att det här är öppet säger hon, när hon sitter i Hyresgästföreningens lokal i Charlottenborg och broderar ett vackert mönster.

-När jag kom med mina två söner, utan min man som vi tappade bort i Sudan, satt jag bara inne i lägenheten utan något att göra. Jag fick en depression och mådde jättedåligt, fortsätter hon.

Tack vare bland annat ”Världens mammor” har hon fått ett nätverk, en uppgift, utlopp för kreativitet och skapande och möjlighet att lära sig svenska. Samtalet flödar kring bordet och språken växlar ständigt, liksom vem som tolkar vem från vilket språk. Cirka 15 nationaliteter finns representerade.

Med vid bordet sitter Britt-Marie Westrum som sitter med i den lokala hyresgästföreningen i Charlottenborg och som kan hjälpa till med praktiska ting. Kvinnorna broderar tygstycken som sedan sys på tygväskor och därmed vinner man också en miljöaspekt. Sira pratar om andra uttrycksformer som till exempel foto. För henne är det viktigaste att man har möjlighet att uttrycka sig genom olika konstformer.

-Alla har en inneboende kraft och min dröm är att vi ska nå ut i större utsträckning, kanske genom att smycka bostadsområdet och vi ska bli aktiva i områden och samhället i större utsträckning, säger hon.

”Världens mammor” drivs i området Ekön och i Charlottenborg i Motala samt i Skäggetorp i Linköping. Eva Arud är glad över att många vill delta och att hon lyckats hitta finansiering.

-Det är jätteroligt att alla verkligen ville att det här skulle bli av. Det här är något som bygger broar.

”Världens mammor” är visserligen till viss del ett integrationsprojekt men kvinnor av alla kategorier är välkomna. Många som är arbetslösa, sjukskrivna, hemma med barn, äldre och andra sitter mycket hemma ensamma.

På Valborgsmässoafton ska man ha en vårfest på Ekön, en slags knytis. Den 9 juni blir det vernissage med alster som kvinnorna tillverkat. Idéerna för framtiden finns och frodas och en av dem som deltar i den kreativa utvecklingen är Hana. Åtminstone så länge hon får. Hon och barnen har fortfarande efter fyra år inget uppehållstillstånd.

-Jag vet inte vad som händer i framtiden.

Foto: Alexandra de León