Kombohus Mini till Sölvesborg

Nu bygger Sölvesborgshem nya lägenheter i Sölvesborg efter SABO:s modell Kombohus Mini.

Den allmännyttiga organisationen SABO har tagit fram en serie med nyckelfärdiga hus till ett fast pris, som är lägre än marknadspriset. Serien kallas för Kombohus och finns i tre olika kategorier. Kombohus Bas är något mindre och har två-fyra våningar, Kombohus Plus är ett större punkthus med upp till åtta våningar och Kombohus Mini består av yteffektiva ettor och tvåor.

Med Kombohusen vill SABO visa att det går att pressa byggpriserna för att på så sätt hjälpa till att få bukt med bostadsbristen runt om i landet.

Nu bygger Sölvesborgshem 39 nya lägenheter efter Mini-modellen, byggandet kommer att påbörjas redan under oktober.

Sara Holmqvist, förhandlare för Hyresgästföreningen, berättar att de förhandlade klart hyrorna för de nya lägenheterna i somras. Hyrorna för de nybyggda lägenheterna kommer att bli från 4 373 kr/månad för en etta och från 5 752 kr/månad för en tvåa.

Det är än så länge inte så vanligt att hyresvärdar bygger SABO:s Kombohus i länet och Sara tycker att det är roligt att de använder konceptet och att det ska bli spännande att se resultatet.