I Markaryd får du mest för pengarna

Årets Nils Holgersson-rapport visar att Markaryds kommun är billigast med vatten och avloppskostnader i Kronobergs län.

Om du vill betala mycket pengar för ditt vatten och avlopp ska du bo i Lessebo. Vill du däremot inte lägga så mycket pengar på detta så kanske Markaryd är din kommun.

Markaryds kommun  har den lägsta kostnaden för vatten och avlopp i Kronobergs län, nästan hälften så mycket som Lessebo. Alvesta har den kraftigaste prisökningen.

– Jag har svårt att tro att Markaryds kommun går minus på detta. Politikerna i Lessebo borde göra ett studiebesök i Markaryd. Att det ska kosta mer än 6 500 kronor per år för vatten/avlopp är ju orimligt, säger Björn Johansson, ordförande Hyresgästföreningen region Sydost.

Kommuner i Kronoberg med högst kostnad för en
trerumslägenhet på 70 kvm

Lessebo 6 524 kronor/år
Älmhult 5 950 kronor/år
Tingsryd 5 187 kronor/år

Kommuner med lägst kostnad för en trerumslägenhet på 70 kvm
Markaryd 3 745 kronor/år
Ljungby 4 172 kronor/år
Växjö 4 627 kronor/år
Alvesta 4 977 kronor/år
Uppvidinge 5 061 kronor/år

Om rapporten
Sedan 1996 ger Nils Holgersson-gruppen, med representanter från Riksbyggen, HSB, Hyresgästföreningen, SABO och Fastighetsägarna, årligen ut rapporten "Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige". Här redovisas fakta bland annat om de prisskillnader som finns mellan olika kommuner vad gäller avfall, Vatten/Avlopp, el och fjärrvärme.

Rapporten i sin helhet finns på http://www.nilsholgersson.nu/