Hyresgästföreningen stöttar medlemmar vid brand

I oktober utbröt en brand i en av Stångåstadens fastigheter i Linköping. Räddningstjänsten var snabbt på plats och branden kunde begränsas till vinden och taket. Hyresgästerna evakuerades och som tur var skadades ingen allvarligt. Hyresgästföreningen stöttar nu sina medlemmar som var med om branden.

Blid förställande brinnande ljus

Foto: Sara Anderberg

Lena Andersson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, kontaktade så fort hon kunde våra medlemmar. Hon ville försäkra sig om att de fått det stöd de behövde från sin hyresvärd och sitt försäkringsbolag och erbjöd vår hjälp vid kontakt med hyresvärd med flera.

─ Det är alltid hemskt när sådant här händer. Vi är till för våra medlemmar och det känns bra att få veta att allt kommer att lösa sig för dem. Vi har försäkrat oss om att de har en tillfällig bostad. De har också fått mitt telefonnummer och kan ringa mig om de har några frågor, säger Lena.

Att uppleva en brand kan vara en traumatisk upplevelse. Det är inte alltid så lätt att då också hantera allt praktiskt med att skaffa en ny bostad, kontakta sitt försäkringsbolag med mera. Det kan då kännas skönt att ha någon att kontakta. I det här fallet kommer det att ta cirka 7-8 månader innan de som bor högst upp kan flytta tillbaka till sina lägenheter. Vinden blev kraftigt brandskadad och i dagsläget ser det ut som att allt är förstört. Röklukt hänger också kvar då ventilationen förstördes i huset. Stångåstaden informerar löpande och har ställt upp för sina drabbade hyresgäster.

Vill du också göra skillnad?