Hyresgästföreningen skapade opinion på Ryttartorpet

I augusti var Hyresgästföreningen på plats på Ryttartorpet utanför Växjö, och berättade om sin verksamhet. De berättade också att de driver en namninsamling för att sätta press på politikerna. De vill att kommunen ska redovisa vad pengarna från försäljningen av Växjöbostäders 1 923 hyresrätter går till.

Bild på Ryttartorpet i Växjö

Foto: Mats Svedlund

Hyresgästföreningen vill att pengarna som Växjöbostäder tjänar på försäljningen går tillbaka till hyresgästerna och inte används till annat av kommunen. Deras förslag är att vinsten används till att bygga fler bostäder, eftersom bostadsbristen är stor i Växjö.

– Vi vill gärna ta alla tillfällen i akt att informera om oss och att vi nu driver en namninsamling. Många hyresgäster är oroliga och vet inte hur försäljningen kommer att påverka dem. Vi vill därför stötta dem så gott vi kan, säger Ingemar Nordgren, vice ordförande i Växjöföreningen.

Vill du också göra skillnad?