Hyresgästföreningen lika viktig i dag för att påverka

Kraften och engagemanget i Hyresgästföreningen är fantastiskt. Tillsammans är vi starka. Både nu och då. Det vittnar Martin Moberg, ledamot Ronneby hyresgästförening om.

Martin Moberg, Ronneby

Foto: Mia Karlsvärd

Varför är det fortfarande viktigt att Hyresgästföreningen finns?
Det är viktigt för att upprätthålla rätten till att förhandla våra hyror. För att vara med och påverka inom bostadspolitiken, och för att fortfarande ha inflytande på vårt boende, säger Martin Moberg.

Den första hyresgästföreningen bildades i Nynäshamn 1915. Missnöjda hyresgäster, hade fått nog och samlades till möte. De hade varken el eller vatten men desto mer råttor och annan ohyra. När hyresvärden vägrade göra något åt problemen beslöt de boende att gå samman och få till en förändring. Så startade Hyresgästföreningen. Drygt 100 år har nu gått sedan starten.

Finns det något som oroar dig?
–Politiska tendenser så klart. Diskussionerna att efterfrågan ska styra hyran på bostäder. Här blir det då inga förhandlingar utan hyresgästerna får bara acceptera vad de ska betala för sin bostad. Då kommer till slut ingen ha råd att bo. Där har Hyresgästföreningen en jätteviktig roll att påverka så att den svenska modellen kvarstår, säger Martin Moberg.

Vad tycker du bör förändras?
–Nu när det är val är vårt fokus att försöka påverka alla partier om hur viktig bostadsfrågan är. Att alla tar ansvar för att alla ska ha ett hem. Inför ROT-avdrag även till hyresvärdarna. Då behöver inte hyrorna bli så höga, säger han.

Var det bättre förr?
–Den sociala bostadspolitiken var starkare förr. Även om det finns inskrivet i grundlagen att alla har rätt till en bostad oroar det mig att det nu finns de som vill inför marknadshyror. Därför är Hyresgästföreningen lika viktig i dag för att påverka så att vi får behålla den svenska modellen, säger han.

Här förklarar vi, hyresreglering, marknadshyror och den svenska modellen.

Marknadshyror
Marknadshyror innebär att det är hyresvärden själv som sätter hyran. Hyresgästen får välja att acceptera hyran, eller att flytta från lägenheten. När man har marknadshyra är det marknaden som styr, alltså hur mycket folk är beredda att betala för just den lägenheten.
Hyresreglering
Hyresreglering innebär att hyrorna bestäms av staten. Hyresvärdarna har då inget att säga till om, utan det är staten som bestämmer hur höga hyrorna ska vara och med hur mycket de får höjas.
Den svenska modellen
Är det system för hyressättning vi har i dag. Det är en kompromiss mellan marknadshyror och hyresreglering. Den svenska modellen innebär att en hyresvärd själv kan sätta hyran, men att hyresgästen alltid har rätt att få sin hyra prövad, eller få hjälp med att förhandla sin hyra. Syftet med den svenska modellen är att skydda hyresgästen, som är den svagare parten jämfört med hyresvärden, och att samtidigt göra branschen attraktiv för hyresvärdarna.
Fakta: Hyresgästföreningen.