Hyresgästföreningen hjälper hyresgäster inför ombyggnation

Hyresgästerna vände sig till Hyresgästföreningen efter att ha blivit uppsagda från sina lägenheter, på grund av en kommande ombyggnation och fick hjälp med att förhandla fram en överenskommelse.

När hyresvärden i Kronobergs län skulle genomföra en omfattande ombyggnad blev hyresgästerna uppsagda från sina lägenheter. Hyresgästerna vände sig då till Hyresgästföreningen för att få hjälp.

Victor Herrera, ärendehandläggaren på Hyresgästföreningen, hjälpte hyresgästerna i detta fall. Han berättar att de nu kommit till fram till en överenskommelse som hyresgästerna känner sig nöjda med.

Överenskommelsen innebär att hyresgästerna själva ordnar med nytt boende och att de får ekonomisk kompensation från hyresvärden för att täcka alla extra kostnader de kan få.

– Jag känner mig nöjd med resultatet, hyresgästerna är nöjda och det har varit ett bra samarbete med hyresvärden, säger Victor.

En hyresgäst kan, enligt lagen, bli uppsagt på grund av omfattande ombyggnationer och ska också om det är möjligt erbjudas att få flytta tillbaka till en likvärdig lägenhet i huset efter ombyggnationen. I de flesta fall har hyresgästen alltså möjlighet att flytta tillbaka till huset när ombyggnationen är klar.

I vissa fall kan det dock vara så att hyresvärden av någon anledning inte kan erbjuda en lägenhet, till exempel om antalet lägenheter minskat på grund av sammanslagningar av lägenheter eller på grund av omvandling till bostadsrätter. I sådana fall måste hyresgästen hitta annat boende, även om många hyresvärdar faktiskt hjälper till med det om de har möjlighet.