Hyresgästföreningen ger oss en tryggare framtid

Kraften och engagemanget i Hyresgästföreningen är fantastiskt. Tillsammans är vi starka. Både nu och då. Det vittnar Susanne Filipsson, förtroendevald Växjö hyresgästförening.

Susanne Filipsson, Växjö

Foto: Mia Karlsvärd

Varför är det fortfarande viktigt att Hyresgästföreningen finns?
–Det kommer nya frågor hela tiden som är viktiga för oss hyresgäster. Det är viktigt att vi kämpar för att ha råd att bo, och att ha råd att bo kvar, säger Susanne Filipsson.

Den första hyresgästföreningen bildades i Nynäshamn 1915. Missnöjda hyresgäster, hade fått nog och samlades till möte. De hade varken el eller vatten men desto mer råttor och annan ohyra. När hyresvärden vägrade göra något åt problemen beslöt de boende att gå samman och få till en förändring. Så startade Hyresgästföreningen. Drygt 100 år har nu gått sedan starten.

Finns det något som oroar dig?
–Framförallt att allmännyttans roll håller på att försvagas när en del bostadsbolag fokuserar mer på att göra höga vinster än på det allmännyttiga syftet. En del ser hyresrätten som en mjölkko att tjäna mycket pengar på, det är inte bra, säger hon.

Vad tycker du bör förändras?
–En större möjlighet till boinflytande. Dit tror jag vi kan nå ifall ännu fler hyresgäster engagerar sig. Att man helt enkelt gemensamt ser om sitt hus, säger Susanne Filipsson.

Var det bättre förr?
–Nej. Förr tvingades man kämpa för en radikal standardhöjning, där har vi kommit långt. Viktigt i dag är att vi lär oss av historien och är medvetna om att jobbar vi hyresgäster tillsammans så klarar vi det, säger Susanne Filipsson.

Här förklarar vi, hyresreglering, marknadshyror och den svenska modellen.

Marknadshyror
Marknadshyror innebär att det är hyresvärden själv som sätter hyran. Hyresgästen får välja att acceptera hyran, eller att flytta från lägenheten. När man har marknadshyra är det marknaden som styr, alltså hur mycket folk är beredda att betala för just den lägenheten.
Hyresreglering
Hyresreglering innebär att hyrorna bestäms av staten. Hyresvärdarna har då inget att säga till om, utan det är staten som bestämmer hur höga hyrorna ska vara och med hur mycket de får höjas.
Den svenska modellen
Är det system för hyressättning vi har i dag. Det är en kompromiss mellan marknadshyror och hyresreglering. Den svenska modellen innebär att en hyresvärd själv kan sätta hyran, men att hyresgästen alltid har rätt att få sin hyra prövad, eller få hjälp med att förhandla sin hyra. Syftet med den svenska modellen är att skydda hyresgästen, som är den svagare parten jämfört med hyresvärden, och att samtidigt göra branschen attraktiv för hyresvärdarna.
Fakta: Hyresgästföreningen.