Hyresgäster får Gråbo att grönska

Hyresgäster odlar jordgubbar och gojibär mitt i Gråbo och skapar trivsel i bostadsområdet med sina prunkande odlingar.

Bertil Johansson vid odlinglott

Foto: Alexandra Lind

Bertil Johansson och Siv Olofsson, som båda är medlemmar i Hyresgästföreningen, hyr odlingslotter av sin hyresvärd Gotlandshem. Odlingarna ligger mitt i bostadsområdet Gråbo. Här har Gotlandshem länge hyrt ut odlingslotter till en rimlig månadsavgift och idag är det cirka 20 hyresgäster som odlar.

Bertil Johansson, som har haft sina fyra odlingslotter sedan 2005, jobbar nästan varje dag med sina växter. Han vet uppenbarligen hur man ska göra och i hans odlingslotter växer allt från örter och grönsaker, till hallon och tulpaner från Amsterdam. Bertil Johansson har till och med en buske med gojibär, som han berättar är särskilt goda när de är färska.

– Vissa av de som odlar har ingen erfarenhet alls, men de lyckas bra ändå även om jag kanske hjälper dem lite ibland, säger Bertil Johansson.

Siv Olofsson har tre odlingslotter som hon har haft i cirka åtta år. Här odlar hon bland annat blommor och jordgubbar. Siv Olofsson berättar att de mest aktiva hyresgästerna brukar träffas för att fika och umgås.

– Det är ett trevligt sätt att umgås med sina grannar och det är roligt att det är så blandade åldrar, säger Siv Olofsson.

Odlingslotter, Gråbo på Gotland

Odlingslotter, Gråbo på Gotland. Foto: Alexandra Lind.