Hyresgäst fick hjälp med oväntad faktura

Efter att en säkring gått på julafton fick kvinnan en räkning från hyresvärdens jour. Efter hjälp från Hyresgästföreningen slipper kvinnan nu betala och skickar sockor som tack.

Fotograf: Eleni Fotiadou

Det var på julafton som en säkring i kvinnans lägenhet gick. Proppskåpet fanns i lägenheten, men satt så pass högt upp att kvinnan hade svårt att nå det. Hon ringde därför dagen efter till hyresvärdens jour och bad dem om hjälp. Jourpersonalen kom ut och bytte ut den trasiga säkringen.

Flera månader efter detta skickade hyresvärden en faktura på nästan 4 000 kronor för jourens byte av säkringen. Ingen hade dock upplyst kvinnan om att det skulle kosta om de kom ut och bytte säkringen.

Kvinnan kontaktade Hyresgästföreningens ärendehandläggare Eleni Fotiadou, som hjälpte henne att kontakta hyresvärden och förklara för dem att de inte kan skicka sådana fakturor utan att först upplysa hyresgästen om kostnaderna. Efter diskussioner gick hyresvärden med på att riva fakturan och kvinnan behövde inte betala något.

Kvinnan, som blev väldigt glad över detta, bestämde sig för att sticka ett par sockor som tack för hjälpen. Eleni Fotiadou har nu fått de fina sockorna och slipper frysa om fötterna i vinter.