Hyresgäst får faktura halverad

En kvinna från Jönköpings län fick en faktura på nästan 13 000 kronor från sin hyresvärd som hon nu får halverad, efter hjälp från Hyresgästföreningen.

Hyresvärden hade upplyst de boende i fastigheten om att de skulle utföra löpande underhåll och till exempel tapetsera om i de lägenheter som det behövdes. Kvinnan i fråga var en av de hyresgäster som fick sin lägenhet omtapetserad och var mycket nöjd med resultatet.

En tid efter att arbetet var klart fick kvinnan dock en faktura på nästan 13 000 kronor. Hyresvärden menade att de hade varit tvungna att spärrmåla väggarna i lägenheten innan de tapetserade om, eftersom hyresgästen hade rökt i lägenheten. Detta hade de dock inte nämnt något om innan de utförde arbetet och fakturan kom som en total överraskning för kvinnan.

Hon vände sig till Hyresgästföreningen och fick hjälp av juristen Chadi Elazzeh, som förde diskussionen med hyresvärden. Överenskommelsen blev till slut att hyresvärden skulle halvera fakturan och kvinnan behövde alltså endast betala hälften av den ursprungliga summan.

- Det stämmer som hyresvärden påpekade att man kan bli skyldig att betala för spärrmålning om man har skadat lägenheten genom rökning. Hyresvärden borde dock så klart ha upplyst hyresgästen om denna kostnad innan de utförde arbetet, så hon själv hade kunnat välja om hon ville ta den kostnaden eller istället vänta med omtapetseringen, säger Chadi Elazzeh.