Höjningen sänktes till en fjärdedel

Tack vare en lyckad förhandling får hyresgästerna hos Stiftelsen Kindahus en förhållandevis låg höjning av hyran.

Husfasader i Kisa

Foto: Mia Karlsvärd

Utgångsbudet från Kindahus var 2,02 procent. Efter förhandlingarna med Hyresgästföreningen enades man om en höjning på 0,5 procent.

Joel Jonsson, förhandlare på Hyresgästföreningen, som deltog i förhandlingen ser överenskommelsen som rimlig.

–Eftersom Kindahus har goda siffror är det naturligt att hyran inte höjs mer, säger han.

I ljuset av Kindahus ekonomi tyckte Hyresgästföreningens förhandlare att det första yrkandet var för högt, vilket de framförde till Kindahus representanter. När de sedan tillsammans satte sig ner vid förhandlingsbordet enades Hyresgästföreningens förhandlare och Kindahus om en höjning som motsvarar ungefär vad en trisslott kostar.

–Vi kunde nå en bra uppgörelse tack vare att vi sedan tidigare påbörjat ett bra samarbete. Den ska vi bygga vidare på, och har också fortsättningsvis återkommande möten tillsammans med Stiftelsen Kindahus, berättar Joel Jonsson.