Härligt att ni kom till vår gräsmatta

Hur är det att bo i ditt område? Det vill Hyresgästföreningen ta reda på. Vi satte därför upp tältet, parkerade husbilen och tände upp grillarna i Berga i Linköping.

Möte i Berga, Linköping

Foto: Mia Karlsvärd

– Hyresgästerna kände att vi lyssnade, sammanfattar Inger Borg, förtroendevald i Hyresgästföreningen i Linköping, mötet med boende i Berga.

Undrar om det inte var den första riktigt kalla höstdagen som vi tände grillarna på en av gräsmattorna vid Prästbolsgatan i Berga.

Under sommaren och hösten har vi åkt runt till flera städer och bostadsområden i länet för att möta hyresgäster som förhoppningsvis kan ge svar på vår fråga hur det är att bo i just deras område.

Trots kylan och kanske tack vare att det bjöds på varm korv och goda samtal om boende, var det många hyresgäster som kom för att prata med våra förtroendevalda och anställda.

Våra jurister och förhandlare fick svara på frågor och ge goda råd till flera boende på området. Barnen ritade fina teckningar på temat sin "drömlekplats".

Inger Borg, förtroendevald i Hyresgästföreningen i Linköping var riktigt nöjd med utflykten till Berga. Inger berättar hur en äldre kvinna kom fram till henne och sa att hon inte vågat ta kontakt med sin hyresvärd på flera år. Hon hade fått uppfattningen att det skulle innebära en kostnad på 500 kronor att be om hjälp. Hennes spis hade bara två fungerande plattor, fläkten var trasig och elementen har inte luftats på flera år.

–Det ska vi hjälpa henne att reda ut. Att vi stod här på hennes gräsmatta gjorde att det var enkelt för henne att komma fram till oss och berätta. Att vi kommer hem till hyresgästerna gör att de känner sig sedda och det är värt hela resan, säger Inger Borg.

–Vi tror på idén att möta hyresgäster där de bor. De kan berätta om sitt liv och vi kan väcka intresse för frågor som är aktuella och viktiga för de boende, säger Björn Johansson ordförande Hyresgästföreningen region Sydost, samtidigt som han delar ut reflexer till ett par småbarnsföräldrar som bor i ett av husen på Berga.