Fuktskada hos grannen ledde till nyrenoverat badrum

När grannen ovanför fick en fuktskada i badrummet, kontaktade Linköpingsfamiljen Hyresgästföreningen. Nu har familjens badrum renoverats och de har fått ersättning för det som blev förstört.

Fuktskada

Foto: Mia Karlsvärd

Efter en vattenskada hos grannen ovanför, blev även familjens badrum skadat. Ett högt badrumsskåp som de köpt själva blev också förstört av den höga fuktigheten. Familjen kontaktade Hyresgästföreningen och fick hjälp av ärendehandläggare Lena Andersson.

– Jag blev särskilt nöjd med att familjen fick ersättning för badrumsskåpet, eftersom det var deras eget. Just när det gäller skador på privata saker, är det ofta lite knepigt och det kan vara svårt att få ersättning från försäkringsbolaget eller hyresvärden, säger Lena Andersson.

Lena Andersson kontaktade hyresvärden och de gick med på att ge familjen lite extra kompensation, utöver att renovera deras badrum. När badrummet renoverades satte hyresvärden därför in duschdörrar och en kommod, som familjen i vanliga fall hade fått betala själva.

Efter lite diskussioner fick familjen även ersättning för det förstörda badrumsskåpet. De fick tillbaka hela inköpssumman, för att de skulle kunna köpa ett nytt.

När det gäller ersättning för förstörda saker, eller lösöre som man säger, är det sällan man får tillbaka så mycket som man själv har lagt ut. Ett försäkringsbolag beräknar till exempel värdet utifrån bland annat åldern på saken och tar inte alls hänsyn till det personliga värdet som den ofta är förknippad med. Detta kan ställa till det för många eftersom man trots allt ofta måste köpa in något nytt, som då pengarna inte räcker till.

– Familjen är väldigt nöjd med det nyrenoverade badrummet, nya duschväggar, kommod och det nya badrumsskåpet, säger Lena Andersson.