Fastighetsägare i Tranås riskerar miljonbelopp i vite

Mögliga tak, inbrott och trasiga ugnar. Granitgatan 5 i Tranås är i så dåligt skick att fastighetsägaren riskerar tvångsförvaltning, eller miljonbelopp i vite.

Foto:Ingrid Buskas

Efter att ha fått signaler om att det fanns många brister på Granitgatan 5 i Tranås, tog Hyresgästföreningen kontakt med sina medlemmar och genomförde besiktningar i fastigheten och i olika lägenheter.

Besiktningarna visade stora brister i fastigheten. Några exempel på brister är trasiga ugnar, mögel och dålig ventilation i lägenheterna, avsaknad av lås till entrédörren, brytmärken på lägenhetsdörrar och en hiss som varit i bruk trots användningsförbud.

– Jag tror att många skulle bli chockade över den verklighet som hyresgästerna lever i. Ingen ska behöva bo på det här sättet, säger Jennifer Myrén, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.

Eftersom fastigheten var i så pass dåligt skick och eftersom det var tydligt att fastighetsägaren misskött förvaltningen under lång tid, valde Hyresgästföreningen att lämna in en begäran om tvångsförvaltning till Hyresnämnden. En tvångsförvaltning innebär att ett annat fastighetsbolag träder in som tillfällig ägare till fastigheten. Hyrespengarna går då inte längre till fastighetsägaren, utan måste användas till att reparera fastigheten och förbättra hyresgästernas boende.

Ärendet om tvångsförvaltning har nu lagts som vilande fram till juni, eftersom kommunen också kommit med flera krav på fastighetsägaren. Tranås kommun ställer en rad olika krav på åtgärder, som ska vara klara inom olika tidsramar och som har förenats med viten. Om fastighetsägaren inte åtgärdar bristerna riskerar de att sammanlagt få betala över en miljon kronor i vite.

– Vi ser fortfarande mycket allvarligt på situationen, men vill avvakta något och se om hyresvärden följer kommunens omfattande krav. Det viktigaste är att åtgärderna blir gjorda och att hyresgästerna får ett bättre boende. På grund av de juridiskt komplicerade ägarförhållandena, bedömer vi att den här lösningen ger störst chans till åtgärder, säger Jennifer Myrén.