Familj fick duscha i källaren

När familjen ville ha ersättning för att de inte kunnat använda sin dusch, blev de hotade med uppsägning av hyresvärden. Efter hjälp från Hyresgästföreningen får de ersättning och slipper flytta.

Duschmunstycke

Foto: Alexandra Lind

Familjen i Kalmar län upptäckte att deras badrum var fuktskadat. Hyresvärden renoverade badrummet och under tiden fick familjen använda en dusch i husets källare. Duschen i källaren var smutsig och fuktig, det var även så kallt att familjen var tvungna att ställa in ett eget elelement för att kunna använda den.

Familjen ringde till Hyresgästföreningen och fick veta att hyresvärden är skyldig att ersätta den hyresgäst som inte kan använda sin lägenhet fullt ut. Hyresgästerna tog upp detta med sin hyresvärd, som istället hotade med att säga upp dem om de gick vidare med saken. Hyresvärden menade även att de endast hade en månads uppsägningstid.

Katja Flodin, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, berättar att familjen hyr av en privatperson som endast hyr ut en lägenhet. I sådana fall är lagen om uthyrning av egen bostad tillämplig, vilket innebär att en hyresgäst har sämre besittningsskydd och kan bli uppsagd om hyresvärden till exempel vill ha bostaden själv. Det är dock fortfarande tre månaders uppsägningstid som gäller när hyresvärden säger upp en hyresgäst, men hyresgästen däremot får säga upp avtalet med en månads uppsägningstid.

Katja Flodin skötte förhandlingen med hyresvärden och man kom överens om att hyresgästerna skulle få ersättning med en månadshyra, för den tid de inte kunnat använda duschen i lägenheten. Hyresvärden drog även tillbaka sin uppsägning av familjen.