Familj får ersättning för illaluktande lägenhet

En familj i Blekinge levde i fyra år i en lägenhet som luktade avlopp. Nu får de ersättning från hyresvärden, efter hjälp från Hyresgästföreningen.

När lägenheten i Blekinge skulle renoveras blev familjen evakuerad under tiden arbetet pågick. När de sedan flyttade tillbaka igen upptäckte de att det luktade avlopp i lägenheten, något som de direkt talade om för sin hyresvärd.

Trots att hyresvärden försökte med olika åtgärder var det inget som hjälpte och det dröjde hela fyra år innan bristen helt kunde åtgärdas.

När familjens lägenhet till slut var fri från avloppslukt vände de sig till Hyresgästföreningen för att höra om de kunde ha rätt till någon ersättning efter att ha levt med denna brist så länge.

När man som hyresgäst inte kan använda sin lägenhet på det sätt som det är tänkt, kan man ha rätt till ersättning för men i nyttjanderätten. Det innebär att man i efterhand får tillbaka hyran som man har betalat för den del av lägenheten som man inte har kunnat använda. Hur stor ersättning man kan ha rätt till beror mycket på omständigheterna, men generellt sett är subjektiva brister som lukt och ljud svåra att värdera.

Josefin Andersson, som är ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, hade diskussioner med hyresvärden om ersättningen och man kom överens om att familjen skulle få en större engångssumma som kompensation för lukten.

- Det känns bra att familjen blev nöjd och att vi kunde komma till en sådan bra överenskommelse i en god dialog med hyresvärden, säger Josefin Andersson.