En utsträckt hand

I bostadsområdet Snödroppen i Växjö bor paret Gunnel Hertwig och Hans Svensson. De kände medlidande för en nyinflyttad familj från Afghanistan och hjälpte dem med möbler och att få känna sig välkomna.

När den nyinflyttade familjen hade kommit på plats råkade Gunnel och Hans gå förbi den öppna dörren till familjens lägenhet och såg då att de satt och åt på golvet. Gunnel blev bedrövad då det inte fanns några som helst möbler i lägenheten. De tog då saken i egna händer och gick ner i sin källare, tog fram ett gammalt bord som de hade stående och därefter gick de runt och samlade in köksstolar med mera från vänner och bekanta. Gunnel hade också för många år sedan sytt en lampskärm till en lampa och denna gav hon också till familjen.

– Det kändes i hjärtegropen att de behövde hjälp och vi gjorde vad vi kunde för att de skulle få  ett nytt hem, säger Gunnel.

Vill du också göra skillnad?