Din hyra kan öka med tusenlappar

I dag finns det flera, bland annat allianspartier, som vill ha ett system där värden får sätta hyran själv. De vill ha marknadshyror eller ”friare hyressättning” som de kallar det. Inger Borg från Hyresgästföreningen berättar att föreningen är oroad inför valet.

– Det finns ett reellt hot om marknadshyror, allianspartier vill ha det och SD säger att de är öppna för sådana förslag. Det som oroar mig mest är att många inte alls vet vad detta skulle innebära. Jag vill inte påverka vilka folk ska rösta på, men jag tycker att det är viktigt att man har all fakta innan man bestämmer sig, säger Inger Borg.

I Sverige har vi förhandlade hyror i dag. Det innebär att hyresgästerna har rätt att gå samman och förhandla om sina hyror genom en hyresgästförening, ungefär på samma sätt som man har rätt att gå genom en fackförening för att förhandla sin lön. Det svenska hyressystemet är helt unikt i jämförelse med andra länder. Tanken är att det ska finnas en balans mellan hyresgästernas och hyresvärdarnas intressen. Hyresgästerna ska ha råd att bo och kunna känna sig trygga i sina hem. Hyresvärdarna ska kunna driva framgångsrika företag, vilja investera i hyreshus och bygga mer.

De som pratar om marknadshyror eller ”friare hyressättning” vill ta bort hyresgästernas rätt att förhandla om sina hyror tillsammans och istället låta hyresvärden själv sätta hyran. Företaget Ramböll har nyligen gjort en undersökning som visar att marknadshyror skulle kunna leda till hyreshöjningar på flera tusen kronor för många.

– Marknadshyror skulle kunna ha en direkt påverkan på min egen och många andra hyresgästers ekonomi. Dessutom skulle det få allvarliga konsekvenser för hela samhället, till exempel när tre miljoner hyresgäster inte längre har lika mycket pengar över till att handla för. Det är helt enkelt en riktigt dålig idé, säger Inger Borg.