Bostadsbristen hindrar flytt till Sverige

Dan de Franco vill flytta till Sverige från England. Han har fått jobb som engelskalärare, men på grund av bostadsbristen hittar han ingenstans att bo och måste kanske ändra sina planer.

Bostadsbristen stoppar Dan de Franco som vill flytta hit.

Bostadbristen påverkar många, Dan de Franco som bor i England är en av dem. Han skulle vilja flytta till Sverige och har fått ett jobb som engelskalärare. Han kan dock inte flytta hit, eftersom han inte hittar någonstans att bo.

Han har bott i Sverige under en period och studerade då svenska. Dan de Franco återvände till England och har nu studerat för att bli engelskalärare. Hans plan var att sedan flytta tillbaka till Sverige, något som visade sig vara svårare än att hitta ett jobb. Startdatumet för det nya jobbet har nu skjutits upp tre gånger, eftersom Dan inte hittar någon bostad.

– När jag och min dåvarande flickvän gjorde slut var det jättesvårt att hitta någonstans att bo. Jag fick sova på soffan hos olika kompisar och lyckades sedan hitta ett rum i en villas källare. Rummet som jag fick hyra kostade 5 000 kronor i månaden och hade inga fönster, det kändes som att bo i en bunker, säger Dan de Franco.

Idag är bostadsbristen utbredd i större delen av landet och detta påverkar samhället på en rad olika sätt. Att Sverige går miste om de intäkter som arbetskraftsinvandring innebär är ett av dem. Hyresgästföreningen anser att politikerna måste ta ansvar för att lösa bostadsbristen.