Bostadsbristen är oroväckande

I dag är det bostadsbrist i 250 av våra 290 kommuner. Detta visar en sammanställning som SVT nyligen har gjort. I Boverkets bostadsmarknadsenkät, för knappt ett år sedan, visade det sig att 183 av landets 290 kommuner hade bostadsbrist. Bostadsbristen blir allt allvarligare och är mycket kännbar för våra kommuner.

Byggnadsställningar

Foto: Alexandra Lind

– Detta är oroväckande siffror. Våra politiker måste ta sitt ansvar och få igång byggandet. De måste avsätta de resurser som krävs. För att hålla jämna steg med befolkningsökningen måste det byggas 700 000 bostäder de närmaste tio åren. Det är nästan dubbelt så hög byggtakt som i dag, säger Björn Johansson, ordförande Hyresgästföreningen region Sydost.

Ett exempel är Lessebo kommun i Kronoberg. I dag har Lessebohus, det kommunala bostadsbolaget, 3 500 personer som står i kö för att få en lägenhet. Redan i år har de fått in cirka 600 ansökningar. Bara för fyra, fem år sedan hade de 100 tomma lägenheter. Vändningen kom för två år sedan.

Förklaringen till att det är så många sökande är att Lessebohus även låter personer utan fullständigt personnummer stå i bostadskön.

Den genomsnittliga kötiden för en lägenhet ligger just nu på 1,5 år i Lessebo och Hovmantorp, ett år i Kosta och ett halvår i Skruv, enligt Lessebohus.