Boskolan är ett lyckat samarbete

Boskolan är ett initiativ taget av Hyresgästföreningen. Syftet är att nyanlända ska få chansen att lära sig vad det innebär att vara hyresgäst. Tillsammans med SFI, svenska för invandrare, har Hyresgästföreningen fått möjligheten att dela med sig av kunskapen vad man har för rättigheter och skyldigheter när man bor i en lägenhet i Sverige.

Boskola i Hultsfred

Foto: Mia Karlsvärd

Boskolan är ett samarbete med SFI, där de som är nyanlända får  lära sig vad de har för rättigheter och skyldigheter som hyresgäster, berättar Irene Johansson, verksamhetsutvecklare. Den 14 november är det återigen dags för Boskolan.

Inne i ett av klassrummen på SFI i Hultsfred träffar Irene Johansson elever från olika länder. De flesta har bott närmare ett år i Sverige. De har alla fått uppehållstillstånd och studerar nu svenska för invandrare.

Det är strax efter lunch och eleverna strömmar in i lektionssalen. Tillsammans med Fatima Altawash, som är tolk, har Irene Johansson tre lektionstillfällen under tre veckor.

–Förra veckan pratade vi om att felanmälan och reparationer, i dag ska vi bland annat prata om tvätt och diskmaskiner och hemförsäkring. Jag ska också berätta för er vad som gäller om man ska ha fest, säger Irene. Fatima översätter till arabiska.

Alla lyssnar. Många ställer frågor. Frågorna de ställer är kanske självklara för oss som bott här länge, men allt är inte lika självklart om man kommer från ett annat land.

–Hur många har en hemförsäkring, frågar Irene.

Många räcker upp sin hand. Men inte alla. Irene berättar varför det är så viktigt att ha en hemförsäkring och vad det innebär.

–Nu ska jag berätta om Hyresgästföreningen, säger Irene.
Hon förklarar att man som medlem kan få juridisk hjälp. Hon berättar om de olika aktiviteterna som Hyresgästföreningen anordnar. Hon säger också att det finns många andra fördelar om man är medlem i Hyresgästföreningen.

Vad tycker du om Boskolan?

–Det här är jättebra. Irene har berättat för oss och förklarat så att vi förstår. Både vad vi har för skyldigheter och också vad vi har rättigheter när vi bor i en lägenhet, säger Muzed Alghazawi.

–Nu förstår jag hur viktigt det är med en hemförsäkring, säger Rimaz Alshmy.

Tre tips från boskolan:

1. Om du vill installera en tvättmaskin måste du först få ett godkännande från din hyresvärd.
  2. Tänk på att teckna en hemsäkring. Det är en trygghet om en olycka händer.
  3. Sätt gärna upp en lapp i trappuppgången, för att informera grannarna när du ska ha fest.