Bjuder in till gratis föreläsning

- Går ugnen sönder har du rätt till att få den lagad eller utbytt, säger Ingrid Buskas, jurist på Hyresgästföreningen. Under kvällen i oktober hölls en utbildning till förmån för medlemmarna i Linköping. Här får medlemmarna veta mer om ”Rättigheter, skyldigheter och nyttigheter” som man har som hyresgäst.

Tillfället i Linköping är det första av många i konceptet föreläsningar och kurser för medlemmar i Hyresgästföreningen. Kvällens kurs med namnet ”Rättigheter, skyldigheter och nyttigheter” riktade in sig på just detta. Hyresgästföreningens jurist Ingrid Buskas började med det grundläggande för deltagarna.

- Du har rätt att kräva hjälp av fastighetsägaren. Går din ugn sönder har du rätt till att få den utbytt eller lagad, säger hon.

På plats bland raderna fanns många redan engagerade medlemmar. En nyss uppstartad lokal hyresgästförening i Åtvidaberg ledd av Fredrik Karlsson önskade samla nyttig kunskap till kommande arbete.

- Just nu jobbar vi med tryggheten i vårt bostadsområde Eksätter. Vi har nyss gått en trygghetsvandring och kommer gå vidare med synpunkter på bland annat belysningen, säger Karlsson.

Efter fikapausen fick åhörarna lyssna till Jonna Elofsson Bjesse, inbjuden från Medveten Konsumtion.

Håll utkik, fler givande utbildningar och föreläsningar kommer med inbjudan per e-post eller brev.