Blommor i Torvmossen engagerar

För att göra sitt bostadsområde trevligare planterar hyresgästerna i Torvmossen blommor i området och umgås med varandra.

Bild föreställande syrénhäck

Bostadsområdet Torvmossen i Motala består av sju gårdar, där hyresgästerna har engagerat sig i sitt boende och blivit gårdsvärdar. Varje gård har minst en gårdsvärd. Ewa Karlsson, som är gårdsvärd och ordförande i den lokala hyresgästföreningen Torvmossen, berättar hur de jobbar för att göra sitt område mer hemtrevligt.

På våren hjälper hyresgästerna till att sopa fram överblivet grus från gångar och liknande, för att hyresvärden Platen enklare ska kunna ta bort det. Som tack för hjälpen ordnar Platen varje år en "blomdag". De levererar då blommor och jord till hyresgästerna, och ordnar med korv och tipspromenad.

Gårdsvärdarna och alla hyresgäster som vill vara med, hjälps åt att plantera och fixa på gårdarna. De blommor som blir över får de hyresgäster som vill plantera på sina balkonger eller uteplatser. Gårdsvärdarna hjälper även till att plantera blommor hos de som inte kan göra det själva.

Bild på Ewa Karlsson

– Meningen är att alla ska kunna glädjas av blommorna, säger Ewa Karlsson.

På blomdagen gör hyresgästerna fint, byter jord i rabatter, planterar blommor, oljar utemöbler med mera. För några år sedan planterade hyresgästerna till exempel en syrenhäck som nu har växt till sig, häcken kan du se på bilden ovan.

– Jag tycker att blomdagen är en mycket bra idé och det är något vi ser fram emot varje år. Det blir både fint och trevligt i vårt bostadsområde, samtidigt som vi grannar får en bra sammanhållning och gemenskap, vi brukar till exempel grilla tillsammans, säger Ewa Karlsson.