Vi visar filmen Push

Hyresgästföreningen bjuder på visning av den högaktuella filmen "PUSH", i Trollhättan och Lidköping. I Trollhättan kommer man före filmen att ha ett panelsamtal med lokala politiker och Hyresgästföreningens ordförande Marie Linder. I Lidköping kommer vi att samtala med publiken.

- Filmen PUSH visar med ett internationellt perspektiv hur fastighetsbolag köper upp centrala bostadshus och driver upp hyresnivåerna tills hyresgästerna är "bortknuffade", säger Lennart Derehag som är ordförande för Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg. Folk har helt enkelt inte råd att bo kvar.

- Människor saknar bostad, innerstäderna blir tomma, och det är fenomen som vi ser är på väg till Sverige också.

I filmen tar man upp exempel på hur samma sak sker i svenska städer - så det förekommer redan.

Nu har Hyresgästföreningen fått chans att visa filmen, och på så sätt vill man lyfta frågan om vad politikerna gör för att säkra människors rätt till bostad – en av de mest grundläggande tryggheterna.
- Vi kommer att ha ett panelsamtal med bland annat Monica Hanson (s) kommunalråd i Trollhättan, Joakim Järrebring (s) från riksdagens civilutskott och Peter Eriksson (m) som är oppositionsråd i Trollhättan , understryker Lennart Derehag. Och vi vill gärna att salongen är fylld av hyresgäster som också kan delta i samtalen. Vi vill lyfta frågan vilket slags samhälle vi vill ha, är det en levande stad med trygga bostäder eller en stad för människor med tjocka plånböcker?

Panelsamtalet kommer att ledas av Hyresgästföreningens ordförande Marie Linder.

Nu bjuder Hyresgästföreningen in sina medlemmar till filmen, och då går man gratis. Den som vill reservera plats gör det via länkarna nedan.

Filmen visas på Folkets Hus i Trollhättan, den 16 november kl 10.30.
Du kan reservera din plats här för att vara säker. Om du inte reserverar din plats kan du komma direkt till Forum-biografen på Folkets hus den 16 november.

Fotnot: Filmen PUSH kommer också att visas på Folkets Hus Lidköping, den 14 november kl 17. Du anmäler dig till den visningen och får mer info via magnus.ejerhed@hyresgastforeningen.se.

Du kan se en trailer till filmen och läsa mer här.