Vi utvecklar ungdomar

• Trollhättan
  • Uddevalla
  • Vänersborg

I samband med påsken höll vi ett läger för unga ledare på Solgården.Det blev en härlig mix av filosofi, teater, övningar, fakta och föreläsning när ungdomar från Vänersborg och Trollhättan under några dagar fick fördjupa sig kring att vara ledare.

- Vi vill utveckla de här ungdomarna att hitta sitt ledarskap och att få utlopp för sitt engagemang, berättar Murat Solmaz som är projektledare på Hyresgästföreningen och den som höll samman lägerdagarna. Och de ska få med sig lite kunskap såklart!

Kunskaperna blev allt från föreningskunskap till projektledning, maktfrågor, ledarskap och kommunikation. Formerna varierade och handlade om allt från filosofiska föreläsningar till belysande symboler till teaterövningar och färgstarka exempel. Men det bästa kanske var att kulturfrågorna fungerade så väl under lägret:

- De formade sin egen kultur i gruppen, berättar Murat. De stöttade och peppade varandra, de var positiva och byggde sin trygghet där, tillsammans.

När Murat nu summerar lägret konstaterar han att det är mogna ungdomar som åkt hemåt:

- De ville stanna längre, och kallade sina upplevelser och lägret för "magiskt", ler han belåtet. Och när jag bad dem sammanfatta lägret och se fram mot sina kommande uppgifter, med ett enda ord blev det "Utveckling". Av sig själva och hos de ungdomar de kommer att jobba med.

Fotnot: killarna och tjejerna från Trollhättan kommer att sommarjobba med aktiviteter bland barn för kommunala bolaget Eidar. Tjejerna och killarna från Vänersborg kommer att söka projektmedel för att skapa aktiviteter i sina bostadsområden.

Lägret och Solgården drivs av Hyresgästföreningen.