Vi lär så vi kan

• Vårgårda
  • Vänersborg
  • Åmål

För att boendet ska bli bättre krävs engagemang, kunskap och inspiration. Inom Hyresgästföreningen är utbildningen en viktig källa till det. Inför varje år tar Hyresgästföreningen fram ett antal utbildningar för sina medlemmar och förtroendevalda. De som har ett intresse av att på något sätt förbättra sitt och grannarnas boende har en riktig skattkista att ösa ur.

- I våra utbildningar ligger så mycket mer än bara kunskap, understryker Lewend Tasin som är verksamhetsutvecklare. Det är en källa till jämlikhet, till hopp, till att kunna påverka och tro på framtiden och på människan. Varje människa.

Med utbildningar inom boinflytande, förhandlingsteknik, bostadspolitik och mycket mer finns det stora möjligheter.

- Absolut. De ger möjligheter att upptäcka, utforska och att växa, säger Lewend.

När du har gått en utbildning eller varit med på ett av våra inspirationspass kommer du också att bli bättre på att ta tillvara alla dina och hyresgästernas möjligheter och rättigheter. För att ta ett exempel: utbildningen i boinflytande gör att du vet hur viktigt det är att göra något, att vara med på möten och att säga vad man tycker. Det kan betyda många hundralappar i månadshyran!

Du kan läsa utbildningskatalogen här. Där ser du också hur du gör för att anmäla dig till utbildningar som hålls i olika delar av regionen.

Aktuellt just nu - utbildningar för dig

Förändra din kommun - påverka med remissvar. I Hyresgästföreningen får vi ofta svara på remisser när det gäller nya bostadsområden eller förändringar i gamla, om infrastruktur eller liknande. I den här utbildningen får du tips och idéer, verktyg och svar. Du kommer att se att det är kul och fivande att vara med och tycka dill, med dina egna kunskaper om boendet som bas. 9 mars i Borås eller 16 mars, i Vara.

Boinflytande för dig som bor hos en privat värd. En av Hyresgästföreningens grundpelare är att vi ska vara med och ha inflytande om vårt eget boende. Det blir bättre för alla. Här har Ulf och Magnus satt ihop ett riktigt spännande paket för en kvällskurs, 9 april i Grästorp eller 11 april i Ulricehamn.

Och många fler kommer! Läs utbildningskatalogen.

Du anmäler dig enkelt till utbildningar genom att ringa vår utbildnings-hotline på 073-809 23 62 eller e-posta till utbildning.

Vill du också göra skillnad?