Var försiktig med hyresgästernas pengar!

Den politiska majoriteten i Mariestads kommun har drivit igenom beslut att det allmännyttiga bostadsbolaget Mariehus ska bygga bostadsrätter och att de bara ska bygga när ingen annan aktör gör det. Det känns som att man lägger över ett risktagande på hyresgästerna, säger Hyresgästföreningens David Jonsson och Fredrik Marcusson i en debattartikel.

- Vi har valt att skriva en debattartikel om det, säger Fredrik Marcusson, en av Hyresgästföreningens förtroendevalda medlemmar. Kommunen har beslutat om nya direktiv till bostadsbolaget. Och de direktiven oroar oss!

- En debattartikel blir ett sätt för oss att föra fram vad vi tycker och att visa allmänheten det. Vi är ganska säkra på att våra beslutsfattare läser den också, så i längden kanske vi kan få en dialog kring hur lämpligt det är att göra på det här sättet.

I debattartikeln visar David Jonsson och Fredrik Marcusson på att Mariehus kan komma att tvingas till höga risker. Risker som kan leda till kostnader för bolaget – vilket på lite sikt kan drabba hyresgästerna.