Tydligare linje mot marknadshyra

• Vara
  • Vårgårda
  • Vänersborg

I en debattartikel tar Hyresgästföreningen i veckan en tydligare linje mot införande av marknadshyror. - Vi ser hur flera partier på riksnivå allt tydligare talar för att införa marknadshyra. Då vill vi också bli tydligare, säger regionordförande Lennart Derehag. Vi kan ju visa att marknadshyra kommer att göra boendet dyrare.

Med tre månader kvar till valet blir det tydligare vad de politiska partierna vill och hur de ställer sig i olika frågor. När det gäller hemmet har allianspartierna tagit en likartad linje: man föreslår en "friare hyressättning".

- Vi ser att det är ett tydligt steg mot marknadshyra, säger Lennart Derehag, och en hyressättning där hyresgästen från början befinner sig i underläge gentemot värden. Särskilt som vi idag har brist på bostäder.

För Lennart Derehag är valet självklart:

- Marknadshyror fungerar inte. Det har vi sett i omvärlden och vi har just fått en ny rapport som visar på att enda effekten blir en fördyring för hyresgästerna - och en förvärring av bostadskrisen!

- Rösta i höstens val, och ta parti för människan och för rätten till bra bostäder till rimlig kostnad!