Tänk om, folkpartister!

I helgen håller Folkpartiet landsmöte. En sak som ombuden ska ta ställning till är om man vill ha marknadshyra på nybyggda lägenheter. Ska fastighetsägarna själva sätta hyran? - Det är inte lösningen, säger Lennart Derehag. Tänk om!

I helgen håller Folkpartiets landsmöte i Stockholm. Ett förslag som partiet ska ta ställning till är om det ska råda marknadshyra på nya lägenheter. Istället för att förhandla med Hyresgästföreningen så ska fastighetsägare själva sätta hyran när de bygger nytt.

Hyresgästföreningen reagerar kraftigt på förslaget och uppmanar partiet att tänka om.

- Marknadshyror har prövats i flera länder med utanförskap och segregation som följd. Dessutom skulle det bli svårare för unga att flytta hemifrån. Att införa det i Sverige skulle vara ett oansvarigt experiment med människors hem och liv, säger Lennart Derehag, ordförande för Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg.

Problemet med nyproducerade hyresrätter är att de är så dyra att få har råd att efterfråga dem. Att göra dessa lägenheter ännu dyrare är ingen smart lösning på bostadsbristen.

- Bristen på bostäder är akut men marknadshyror är inte lösningen. Vad Sverige behöver är fler bostäder med rimliga hyror och för det krävs en aktiv bostadspolitik. Därför bör (FP) säga nej till marknadshyror och istället presentera politiska förslag som får fart på byggandet av fler hem, för fler människor, avslutar Lennart Derehag.

Du kan läsa mer om vårt arbete inför Folkpartiets landsmöte på Hem & Hyra.