Ta ställning för hyresgästerna i EU-valet

• Alingsås
  • Vårgårda
  • Vänersborg
  • Åmål

Kommer du att kämpa för hyresgästerna om du blir invald i EU-parlamentet? Den frågan ställer Hyresgästföreningens ordförande Lennart Derehag i en debattartikel i dagarna. Allt fler EU-beslut påverkar hyresgästerna, och det krävs att våra ombud förstår värdet av trygghet och förutsägbarhet som vårt svenska system har.

- I Sverige förhandlar vi hyrorna kollektivt och vi har ett fungerande system, konstaterar Lennart Derhag, ordförande i Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg. Det ger hyresgästerna trygghet utan att vi behöver göra en massa specialregler.

Dagarnas EU-val kan innebära att delar av makten över och påverkan på boendet flyttas mot EU och att våra EU-parlamentariker måste ta ställning. Främst rör det den europeiska pelaren för social trygghet som de närmaste åren kommer att ligga till grund för delar av EU-politiken, som kan vara ett hot mot den svenska hyresrätten.

- EU-reglerna har goda syften, men är i högsta grad en fråga för våra hyresgäster i Tibro, Skövde, Munkedal, Borås och Alingsås, säger Lennart Derehag. De måste också känna till hur våra svenska EU-parlamentariker tänker agera!

Vill du också göra skillnad?