Nya hyror i Vårgårda Bostäder

Hyresförhandlingen mellan kommunägda Vårgårda Bostäder och Hyresgästföreningen är avslutad. Bolaget ville höja hyrorna med 2,4 procent men efter förhandling landade höjningen på 0,9 procent. Hyresgästföreningen är nöjd med uppgörelsen och menar att den tryggar en bra underhållstakt i bolaget.

– Vårgårda Bostäder motiverade sitt ursprungliga krav med ökade kostnader för taxor och underhåll. Vår ståndpunkt var att dessa kostnader i stora drag går att balansera mot både den låga räntan och låga inflationen som faktiskt sänker andra kostnader inom bolaget. Vi är övertygade om att årets uppgörelse säkerställer en bra underhållstakt i Vårgårda Bostäder, säger Carl-Johan Öjeke, förhandlare på Hyresgästföreningen.

En tvårummare på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 4 539 kronor i månaden får en hyreshöjning med 41 kronor i månaden. Eftersom justeringen gäller från 1 januari 2016 tas höjningen ut retroaktivt på mars månads hyresavi.