Ny regionstyrelse

• Vårgårda
  • Vänersborg
  • Åmål

I helgen höll Hyresgästföreningen i region BohusÄlvsborg-Skaraborg sitt årsmöte. Man vald en delvis ny styrelse, spikade verksamhetsberättelsen och lyssnade av nya rön om stadsplanering.

Efter ett år med tydliga satsningar på värdegrund, bostadspolitik och närvaro bland medlemmarna kunde ledamöterna i fullmäktige anta verksamhetsberättelsen.

I var och en av våra 38 kommuner har vi nu lyft ett antal politiska frågor som har med boendet att göra - och som ger oss en bra bas för våra samtal med de lokala politikerna och i opinionsarbetet inför det stundande valet.

Ett annat av våra fokusområden har varit att öka hyresgästernas inflytande när husen de bor i ska byggas om. Nu kan hyresgästerna i många fall få ett avgörande inflytande över hur deras lägenheter ska byggas om - och hur det kommer att påverka deras hyra. I förlängningen betyder det att hyresgäster inte tvingas flytta från sitt hem.

Vid valet till regionstyrelse fick Lennart Derehag fortsatt förtroende som ordförande. Som nya ledamöter valdes Philip Nordqvist från Lysekil, Örjan Kornstad från Alingsås och Annika Larsson-Lindelöf från Vänersborg.

Den nya regionstyrelsen: Jan Ove Berntsson, Annika Larsson-Lindelöf. Jan Andersson, Anders Forsberg, Fredrik Marcusson, Lennart Derehag, Marie Linnarsson, Helena Karlsson, Philip Nordqvist och Örjan Kornstad. Greta Cojocaru saknas på bilden. Foto: Anna Tokcan

Fyra personer fick diplom som "Årets förtroendevalde". Det var:

• Åke Brockmark, för sitt stora och långa engagemang i Trollhättan och för en öppen lokal
  • Najha Alizzi, för sitt engagemang för att stötta främst kvinnor i Borås
  • Roland Karlsson för sitt bostadspolitiska driv i Lysekil och
  • Fredrik Marcusson för sitt långa engagemang med hyresgästernas bästa för ögonen