Nästa år blir viktigt

• Vårgårda
  • Vänersborg
  • Åmål

- Bygg, och gör det så att folk har råd att bo där! Det blir ett av samtalsämnena när hyresgäster träffar politiker den kommande tiden. I alla våra kommuner ska Hyresgästföreningen träffa politiker för att tala om bostadssituationen i kommunen. Vi förbereder oss för att lyfta hyresgästernas frågor i valrörelsen.

När Hyresgästföreningen i regionen samlades för fullmäktigemöte den 23 november satte man fokus för vår verksamhet de kommande åren.

Det kommande valet nästa år är såklart den enskilt viktigaste uppgiften, men man hann också välja vilka som ska representera regionens 40 000 medlemmar vid förbundsstämman i juni.

- Som medlem i Hyresgästföreningen har du unika möjligheter att påverka, slår ordförande Lennart Derehag fast. Och det gäller såväl den egna bostadssituationen som hela samhällsutvecklingen!

Den senare delen är redan på gång. Vi förbereder oss för valet, och i många av våra kommuner har man redan börjat boka in möten med lokala politiker. Hyresgästföreningen kommer då att ta upp frågor som är aktuella just för sin kommun. De lokala frågorna uppdaterar man just nu till "Lokalt bostadspolitiskt program".  Det vi kommer att lyfta är hyresgästernas frågor.

När hela landet samlas till förbundsstämma i vår sänder vi som ordinarie ombud:

Helena Karlsson - Skövde, Greta Cojocaru - Vårgårda, Marie Linnarsson - Vänersborg, Magnus Heimdahl - Vänersborg, Jessica Qvist - Uddevalla, Philip Nordqvist - Lysekil, Malte Svensson - Falköping, Barbro Endorph - Trollhättan, Thomas Nordberg - Borås och Fredrik Marcusson från Mariestad.

Alla våra ombud och ersättare till förbundsstämman 2018: från vänster är det Anders, Filip, Fredrik, Jessica, Marie, David, Thomas, Greta, Magnus, Helena, Malte, Marie, Jan Ove, Barbro och Anders. Foto: Lennart Derehag.

Vill du också göra skillnad?