Några veckor efter studentmässan

Hyresgästföreningen var med på Studentmässan vid Skövde Högskola. Ett stort antal studenter kom till vår monter, och nästan alla hade problem med boendet. Någon bodde i sovsal, några pendlade många timmar varje dag, en annan sov på soffan hos en kompis. Det ger oss tydliga och starka berättelser att ta med när vi träffar beslutsfattare. För det behövs!

- Efter alla berättelser vi hörde den här dagen så kan jag bara konstatera att vi har ett problem, och att det inte ser ut att försvinna, konstaterar Anders Forsberg, ordförande i Hyresgästföreningen Skaraborg.

Under de timmar som mässan höll på var det väldigt många som besökte Hyresgästföreningens monter. Några ville bara delta i vårt quiz, men påfallande många ville prata om bostadssituationen, och i första hand för studenterna.

- Vi fick höra så många berättelser om bostadsproblemen, berättar Ulrika Ahlberg och Matilda Andersson som träffade studenterna. Och vi inser ju hur mycket energi det tar från deras studier.

- Studenternas berättelser blir till ett mycket levande underlag när Hyresgästföreningen samtalar med byggherrar, politiker och bostadsbolag. Det ger en styrka och en väldig tydlighet, när vi visar på hur bostadssituatinen ser ut, säger Anders Forsberg som är ordförande för Hyresgästföreningen Skaraborg.

Samtalen med politiker och bostadsbolag är återkommande för Anders Forsberg, och en av de viktigaste frågorna, som alltid finns med på dagordningen är "fler små lägenheter".

- Ja, än en gång har vi fått bekräftat att det är så. Vi fortsätter att sätta tryck på politiker och andra!

Vill du också göra skillnad?