Med mobila möten i Falköping

När det kommer "grus i maskineriet" mellan hyresgäster och hyresvärd måste man ta tag i frågan. I kvarteret Fabrikören i Falköping upplevde hyresgästerna att man aldrig fick tag på värden. Hyresgästföreningen körde dit med sin mobila mötesplats: Bobilen.

När det blir problem med lägenheten eller med utemiljön vänder man sig till sin hyresvärd - det vet ju alla. Men när man inte får respons, när man inte kommer fram på telefon: hur gör man då?

I kvarteret Fabrikören i Falköping tog man kontakt med Hyresgästföreningen. Många av grannarna är medlemmar, så det var ett självklart steg att ta.

Maria och Mia fick sällskap i Bobilen, av jurister, av förtroendevalda, av förhandlare och fler. Man parkerade på Fabrikören, och slog upp den lilla dörren.

Det lilla lokala kontoret fylldes snabbt av aktivitet. De som bor i området kom gärna på besök för att berätta om hur de upplevde sin situation. Många ville ha lite extra stöd och bjöd in förhandlare eller jurist till sin lägenhet för att göra en besiktning av den.

I området bor många som inte kommit in i svenska språket än. Tolken som var bokad fick förhinder, men med lite kaffe, gester och några skratt lyckades man lösa deras frågor också.

Nu har våra medlemmar och några av deras grannar börjat få hjälp med sina problem, och förhoppningsvis kommer hjulen snart att snurra på som det är tänkt, på Fabrikören i Falköping.

Trångt och gemytligt!