Med kunskap från 3000 samtal

• Vårgårda
  • Vänersborg
  • Åmål

Under en vecka har Hyresgästföreningen träffat nästan 3 000 hyresgäster, för att prata om hur vi kan förbättra boendet. Tusentals synpunkter och nästan lika många önskemål – vad händer nu?

- Vi har fått så mycket kunskap från alla hyresgäster vi mött, konstaterar Hyresgästföreningens förhandlingschef Magnus Elsing. Det är helt ovärderligt – och nu ska vi få in det i vår dagliga verksamhet.

Under en vecka har 40-talet anställda och förtroendevalda knackat på hyresgästers dörrar. Man har pratat om vad som inte fungerar, vad som fungerar och vad man kan göra för att förbättra. Resultatet kan man hitta i buntar av svarsblanketter, som nu ska behandlas.
- Nu arbetar vi för fullt med att sammanställa alla uppgifter, konstaterar Magnus Elsing. Vi har väldigt mycket material att hantera – vilket är glädjande! Vi har ökat på våra kunskaper om boendet.

De nya kunskaperna kommer att användas i Hyresgästföreningens ordinarie verksamhet, som i hyresförhandlingar, vid samrådsmöten mellan hyresvärdar och Hyresgästföreningen och i lokal verksamhet. Magnus Elsing har stora förhoppningar:
- Tillsammans med svaren från vårens enkät har vi ett väldigt bra material att arbeta med. När vi sätter oss ner med hyresvärdarna för att förhandla om hyran, till exempel, får vi en starkare position och kan lättare få gehör för våra synpunkter. Nu har vi både enkätsvar och samtal med hyresgästerna som underlag.

När Magnus Tengberg träffar hyresgäster i Skövde varierar synpunkterna. När man träffas "öga mot öga" i samtalet kommer det fram både ideer och ibland irritation. Men många är också nöjda,

Fakta om våra tretusen samtal

• Under arbetsnamnet "DinVärd.se" har Hyresgästföreningen i region BohusÄlvsborg-Skaraborg under en vecka knackat dörr hos hyresgäster i 18 kommuner.
  • Underlaget för samtalen har varit resultaten från en enkät, Dinvärd.se. Över 10 000 medlemmar i regionen fick med post ett antal frågor om sitt boende.
  • Frågorna handlade om lägenheten, utemiljö, inflytande och ytterligare några ämnesområden kring hur man bor.
  • Resultaten från enkäten kommer att presenteras på dinvärd.se under oktober.
  • Sammanlagt har vi träffat och pratat med nästan 3 000 hyresgäster.
  • Resultaten från enkäten och samtalen kommer vi att berätta om på vår webb (hyresgästföreningen.se) och på vår facebooksida.

Vill du också göra skillnad?