"Lilla Almedalen" i Vänersborg

• Vårgårda
  • Vänersborg
  • Åmål

En hel dag med bostadspolitik: nu ökar Hyresgästföreningen farten i sitt valarbete och bjuder in aktiva och intresserade hyresgäster till "Lilla Almedalen", i Vänersborg. Marknadshyra och dess effekter kommer att bli en av diskussionspunkterna.

- För oss är det viktigt och givande att fokusera på bostadspolitiken, säger regionchef Maria Hjelm. Därför bjuder vi in intresserade att vara med på regionkontoret under en dag.

På Almedalsveckan i Visby hålls ett stort antal seminarier som handlar om bostadsfrågor och bostadspolitik. Med dagens teknik ökar tillgängligheten:

- Ja, vi kommer att titta på flera videosändningar därifrån, för att på ett enkelt och effektivt sätt följa med i de aktuella frågorna, kommenterar Maria Hjelm. Vi kan sätta in frågeställningar och lösningsförslag i vår lokala och regionala verksamhet och vi kan fortsätta att diskutera.

Ännu är inte programpunkterna fastslagna, men Maria Hjelm nämnder direkt marknadshyra som en av de viktigaste punkterna:

- Den kommer säkert att ta stor plats under vår dag, bekräftar hon. Vi ser ju hur allianspartierna alltmer talar om att tillåta friare hyressättning, samtidigt som vi just i dagarna fått en rapport som visar att det kommer att innebära dyrare hyraför hyresgästerna - och där måste vi ta en politisk diskussion!

Du som är intresserad av att vara med på "Lilla Almedalen" i Vänersborg den 5 juli kan höra av dig till Anna Tokcan, på telefon 010-459 14 45 eller med e-post.

Så här såg det ut i Visby 2017. Foto: Region Gotland

Vill du också göra skillnad?