Mer kunskaper, mer engagemang

• Vara
  • Vårgårda
  • Åmål

- Hyresgästföreningens styrka är att vi vet hur boendet ser ut, vi vet hur hyresgästerna har det. Men vi behöver bli ännu bättre, konstaterar förhandlingschef Magnus Elsing på Hyresgästföreningen.  - Därför frågar vi nu 12 000 hushåll om hur de upplever sitt boende.

Under våren och försommaren har omkring 12 000 hyreshushåll i Bohuslän, Älvsborg och Skaraborg fått en enkät med posten.  Frågorna handlar om boendet, vad man tycker om miljön, tvättstugor, lägenheten och utemiljön. Nu är resultatet klart, och nu är det dags att följa upp med att knacka på hemma hos hyresgäster.

-Vi kommer att knacka dörr hos hyresgäster under en vecka, för att ställa några kompletterande frågor och komma lite längre, för att få veta lite mer.

Dörrknackningen kommer att inriktas mot fastigheter där resultat sticker ut i negativt hänseende. Visar det sig till exempel att några fastigheter fått dåliga omdömen kring tvättstugan, kommer Hyresgästföreningen att knacka på hos hyresgästerna i området, ställa frågor om varför det inte fungerar, och om man har förslag på vilka insatser som behövs.

- Det ger oss djupare kunskaper om vad hyresgästerna värderar, och vad de tycker, konstaterar Magnus Elsing. Vi kommer att få fram ett mer nyanserat resultat, som kan hjälpa oss att göra ett än bättre jobb, både i förhandlingar om hyran och med lokalt arbete i bostadsområdet.

Om en fastighet får dåliga betyg på något område kan alltså Hyresgästföreningen agera?

- Ja, vårt fokus ligger på att förbättra boendet, konstaterar Magnus Elsing. Vår undersökning och svaren på de frågor vi ställer nu kan leda tillhelt nya krav vid förhandlingarna, att vi startar ett lokalt arbete där hyresgäster och hyresvärd samverkar eller att vi jobbar i någon annan form. Men vårt fokus ligger på att göra boendet bättre - med inflytande, bättre boendemiljö...

Men det är inte bara mer kunskaper som är målet för arbetet. Man är noga med att betona hur viktigt det är med lokalt arbete, i bostadsområdet, stadsdelen eller i kommunen

- Vi kommer att hitta och vill gärna fånga det engagemang som finns för bostadsfrågor, säger Magnus Elsing. Det kan finnas behov av nya lokala föreningar, man kan bli husombud för sina grannar eller driva egna projekt. Det är några exempel på engagemang som vi vill hitta och “fånga”.

De rosamarkerade kommunerna står i fokus i år. Övriga färger markerar våra fyra föreningar: BohusVäner-Dal, MittVäst, 7-härad och Skaraborg.

Fakta kring enkäten

Enkäten sänds ut till vart tredje medlemshushåll, vilket betyder att alla medlemmar får en enkät vart tredje år. Vid dörrknackningen fokuserar Hyresgästföreningen på vissa fastigheter, av resursskäl. Om någon inte är hemma görs oftast ett uppföljningsbesök vid någon annan tid.

Resultaten från enkäten finns att läsa på dinvärd.se

Enkäten har sänts ut i 19 kommuner

Hyresgästföreningen kommer att knacka dörr bland hyresgäster i kommunerna Vänersborg, Töreboda, Uddevalla, Vårgårda, Tanum, Svenljunga, Sotenäs, Strömstad, Skara, Skövde, Lidköping, Mariestad, Mark, Falköping, Dals-Ed, Bollebygd, Borås och Alingsås.

Vill du också göra skillnad?