Kultur och möten

• Borås
  • Lidköping
  • Mellerud

"Vi åker till Mellerud och kollar läget". Ja, så skulle det kunna låta i Bergsjön i Göteborg, i Lidköping eller på Hässleholmen i Borås. Eller inte... Och då är det kanske något man missar? Kalle Karlsson, eller "Kulturkalle" som han kallas, har en lösning!

- Jag vill att ungdomar ska få en liten inblick i hur ungdomar på andra ställen har det. Träffas. Snacka med varandra. Kanske spela, läsa eller sjunga något för varandra... Då blir det starka möten som direkt får dem att förstå varandra bättre!

Kalle gör i vår och sommar/höst en turné över de nämnda platserna. Han ordnar kulturdagar – och det fungerar verkligen!

En varm majdag svängde Kalle in en minibuss in på "Stinsen" i Mellerud. Bussen var fylld med killar och tjejer som bor i Bergsjön i Göteborg och en kille från Skene. Det blev en heldag på Stinsen och i Mellerud. De fyllde dagen med att gå runt i samhället, prata med varandra och knyta kontakter – och med sång, poesi och musik förstås.

Det gick inte riktigt att styra innehållet:
- Ja men det är ju helt fantastiskt, säger Kalle plötsligt, med glädjen strålande ur ögonen: nu kom det två damer som ville hålla en skrivarskola med killarna och tjejerna! De sitter däruppe nu.

Kalle "tog chansen på volley" när damerna frågade om de kunde få prata med ungdomarna en stund – och första frågan de fick var "Kan man skriva låttexter?". Och så blev det! En av damerna läste också poesi från scenen tillsammans med de yngre.

Förutom ungdomarnas framföranden och alla kontakter som knöts fick de också prata om hur man bor i Mellerud. Kjell Rosén från den lokala hyresgästföreningen i Mellerud pratade om hur de yngre bor – och kan komma att bo.

• I nästa nummer av Hem & Hyra (i augusti) kommer ett stort reportage från Mellerud.
  • Hyresgästföreningen är en av organisationerna bakom dagarna. Efter en dag i Bergsjön återstår ett evenemang i Lidköping och ett på Hässleholmen i Borås.

Vill du också göra skillnad?