Tranemo

Tranemo ska fortsätta växa och därmed ska också det kommunala bolaget fortsätta bygga nya hyresrätter, i konkurrens med privata bolag. Det beskedet lämnade kommunalråden Tony Hansen (S) och Christer Persson (C) vid måndagens träff med Jan Andersson, bostadspolitiskt aktiv i Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg, och Jan Lundqvist från regionkontoret.

De båda kommunalråden hade i dagarna besökt det kommunala bolaget i Alingsås för att få veta mera om hur man kan bygga med lägre hyror genom att använda de statliga investeringsstimulanserna. De hade också varit i Stenungssund för att studera försöken att pressa hyresnivåerna där.

Från besöken tog de med möjligheter att ta vara på även i Tranemo. Och inte blev det sämre av att vi från Hyresgästföreningen kunde berätta att regeringen nyligen meddelat att stimulanserna till nya hyresrätter kommer att öka.

Tranemo är en stor kommun med dussintalet orter och det är svårt att få en positiv utveckling i alla. Samtidigt har många av orterna en lokal industri som grund så det behövs nya lägenheter lite varstans. Privata bostadsbolag är med och konkurrerar med allmännyttan i orter som Tranemo och Limmared men i övrigt får det kommunala bolaget ta ansvaret. Efter en tid med upp till 70 tomma lägenheter bygger man nu på nytt och kommunalråden är angelägna om att det ska fortsätta.

Mark finns men flera detaljplaner har blivit för gamla och behöver ses över. Därför rekryterar man också mer personal till det arbetet.

Från Hyresgästföreningen uppmanade vi kommunalråden att se över ägardirektivet för Tranemo Bostäder så det gynnar nyproduktion. Det kan handla om avkastningskrav, nivån på soliditetskravet när man ska klara att bygga och nivån på borgensavgiften. Vi fick besked att direktiven ses över ett par gånger varje mandatperiod.

Pratstunden med Tone Hansen och Christer Persson blev ett givande möte om hur Tranemo aktivt arbetar för att möta en ökande befolkning med ett ökat byggande av nya hyresrätter och hur man då kan pressa hyresnivåerna.