Fyra förslag till Åmåls politiker

I Åmål har man en befolkningsutveckling som går sakta uppåt. Man har också en betydande bostadskö. För att hantera detta och gå bättre rustad in i framtiden har Hyresgästföreningen tagit fram fyra bostadspolitiska förslag till politikerna.

Arbetslösheten är hög i kommunen gör att man måste lägga energi på att skapa arbetstillfällen. Men det kräver också att det finns bostäder så att företag och arbetskraft kan etablera sig. Man måste också bygga och renovera klokt, så att inte kostnaderna gör att folk inte har råd att bo i nya eller nyrenoverade lägenheter.

- Kommunen står inför utmaningar, konstaterar Ulf Hallman som är kommuncoach på Hyresgästföreningen. Vi har val i år och vi kommer att träffa beslutsfattare. Då har vi tagit fram ett bostadspolitiskt program som vi kommer att ta med oss vid de mötena.

- Vi lyfter några av de viktigaste punkterna. Programmet visar också för våra medlemmar vad vi jobbar med, och är också en inbjudan att komma med synpunkter på och vara med och jobba med bostadsfrågor.

I kort innebär Hyresgästföreningens förslag:

1. Ta fram mer byggklar mar
  2. Låt ÅKAB bygga bostäder
  3. Ta med hyresgästerna inför renoveringar
  4. Påskynda arbetet med Riktlinjer för bostadsförsörjningen

Vill du också påverka bostadspolitiken i kommunen? Ta då kontakt med Hyresgästföreningen på 0771-443 443 där vi slussar dig vidare.

Vill du också göra skillnad?