Fyra förslag till Uddevallas politiker

När Uddevalla växer snabbare än man planerat för ställer det krav både på byggande och planering. Hyresgästföreningen har lyst igenom bostadspolitiken i kommunen och tagit fram fyra förslag. Fyra förslag som ger bättre boende.

Uddevalla har tydliga visioner för hur många som ska bo i kommunen i framtiden, och det byggs en hel del. Men tillväxten är större. Det krävs att man bygger även utanför centralorten i kommunen. När äldre lägenheter renoveras måste man se till att hyresgästerna har råd att bo kvar i sina hem även efteråt.

- Kommunen står inför utmaningar, konstaterar Ulf Hallman som är kommuncoach på Hyresgästföreningen. Vi har val i år och vi kommer att träffa beslutsfattare. Då har vi tagit fram ett bostadspolitiskt program som vi kommer att ta med oss vid de mötena.

- Vi lyfter några av de viktigaste punkterna. Programmet visar också för våra medlemmar vad vi jobbar med, och är också en inbjudan att komma med synpunkter på och vara med och jobba med bostadsfrågor.

I kort innebär Hyresgästföreningens förslag:

1. Använd de kommunala bostadsstiftelserna för att bygga hyreslägenheter som folk har råd att bo i
  2. Bygg hyresrätter även utanför staden
  3. Gynna nyproduktion av hyresrätter
  4. Ge de kommunala bostadsstiftelserna ägardirektiv så att de kan renovera så att folk kan bo kvar efteråt.

Vill du också påverka bostadspolitiken i kommunen? Ta då kontakt med Hyresgästföreningen på 0771-443 443 där vi slussar dig vidare.

Vill du också göra skillnad?